Clara -->  SHANGHAI!

Category: Shanghai 2015

MR PANCAKE

I förmiddags blev det en brunch på Mr Pancake. Om det är något man aldrig kan få nog av här i Shanghai, är det mat! Både kinesiskt och västerländskt. Jag beställde in på en belgisk våffla med frukt, crepes med nutella, äggröra och en jordsgubbsshake. Om jag åt upp allt? Nej, men det var såå gott! Och vet ni? I morgon går vi dit igen! Ligger vid Jing'an Temple (Julu Lu).

Efter det ett par timmar vila för att sedan åka till Pavel (vår gamla rummis) som ni har flyttat ihop med sin flickvän vid Jing'an Temple. Vi blev bjudna en efterlängtad moldavisk middag. Spännande!  Det var salted cheese, corn och någon kycklinggryta. Dock väldigt annorlunda. Men gott!
Och sen...... KARAOKE!! I Kina är karaoke väldigt stort. Det finns något som heter KTV. Ett koncept som finns överallt här i Shanghai. Det är som ett hotell, där varje rum är som små discon med egna servitörer. Och mikrofoner och skärmar såklart.

Kommer bilder och mer info imorrn. Måste sova nu!

Rusningstid i Shanghai

Idag åt jag och Carolin crepes vid Jing'an Temple. Och lagom till hemgång började rusningstiden i tunnelbanan...
Långa gångar med proppfullt med folk. Maten var god i alla fall !!:D

❀ VACKRA HANGZHOU ❀

Hey guys! Soo, det har hänt en hel del sen senaste inlägget! Under helgen var jag i Hangzhou, som är en stad 1 timme med high-speed train från Shanghai. Det var såå fint där! En liten stad om man jämför med Shanghai, men stor om man jämför med Sverige. Det bor nästan lika många där som i hela Sverige!

Här kommer ett Långt inlägg om hela helgen...  (Jag tog 777 bilder så det blir svårt att välja de bästa. Dock tänkte jag nog göra ett inlägg senare med bara bilder. För  det var såå vackert!!)

De andra åkte ner på fredagsmorgonen, men jag kom på eftermiddan då jag hade lektioner. Hotellet vi hade bokat innan var inte alls vad vi hade tänkt oss, så vi bokade ett nytt och möttes där. Det var riktigt bra! Red Star Culture Hotel heter det (om ni har planer på att Hangzhou alltså).

Joanna är taggad på utsikten från hotellet vi uppgraderade till:

Vi checkade in lite snabbt för att sedan gå in till stan för att äta. Vi gick längs en mindre shoppinggata (Huimin Lu). Vi började på en restaurang och gick sedan vidare till en annan.
Den andra resturangen vi gick till var så mysig. Det var en blandning mellan en kinesisk, engelsk och italiensk trädgård. Men personalen kunde inte engelska. Problemen började med min och Joannas beställning av vitt vin. Vi fick in en varsin mindre flaska som personalen påstod vara vitt vin. Det visade sig senare vara någon typ av vit öl (?) haha. Efter ett antal halvlyckade försök förstod servitören tillslut (= lycka). Nästa problem var Juokis (en av de finska killarna) mat. Det här var typ det roligaste jag varit med om. Vad han hade beställt in var biff med pommes frites. Vad han får är en fisk med tre såser. Alltså ingenting mer.
och HAHA servitören svar med "Beef is out. So we thought you might want a fish instead" alltså VA? Ingen logik alls plus att de bara tog förgivet att  han ville ha en hel fisk istället. Hela situationen var så rolig så han accepterade faktiskt fisken. (dock med ett besök på McDonalds efteråt)
Efter det "besteg" vi Wushan Hill. Det var ett superfint och stort tempel där uppe vi ville se, dock var det stängt (vi var där upp vid nio på kvällen). Så vi gick till en del mindre utsiktsplatser och åå vilken utsikt!!
Efter det hittade vi ett ölhak mitt på gatan. Vi provade lite spett, drack öl och hade det grymt bra. Vädret var på vår sida och det är precis sånna här kvällar jag väntat på!

På lördagen var vi uppe tidigt. Efter en grym hotellfrukost gick vi ner till West Lake (som är med på UNESCO). Där påbörjade vi vår vandring runt sjön, då vi alla ville bocka av att vi gått runt den. Det är ca 15 km om man går raka vägen. Dock blev det nog nästan två mil för oss då vi gick in på mindre stigar mm. Det var båtar, pagodahus, blommor and musik överallt.
Om man jämför Hangzhou med Shanghai hittar man stora skillnader. Den största är nog att Shanghai är så västerlänskt. Hangzhou hade en litet område med västerlänska märken och höga byggnader. Annars var det väldigt kinesiskt. Hangzhou hade mycket mer natur också. Bortsett från den mest kända  sjön i Kina (West Lake) finns det många berg. Och i utkanten av Hangzhou ligger Longjing Imperial Tea Garden, som är Kinas största teodling. (Dit åkte vi på söndagen. Berättar med längre ner). Hangzhou har många tempel och var faktiskt Kinas huvudstad en gång för länge sen.

Vaknade upp utvilad och med grym kinesisk frukost

Joanna och jag / Vi med (almost) Gangnam Style hehe
När vi tog de här bilderna med min mobil (vilket var tanken från börjar) stod det ungefär 20 andra personer och tog kort.

Solen började titta fram...

Jag och Joanna blev förföljda av  paparazzis... (värre än Shanghai... haha)

The West Lake Dry Dock

Det var en lyckad lördagsutflykt, dock lyckades vi äta på helt fel ställen. Då i princip hela Kina också valde att åka till Hangzhou just denna helg (det var holidays) så var det smockat på varje restaurang (plus att det var ganska regnigt). Vi hittade tillslut en där väntetiden var ca 20 minuter. Vi fick vårt bord och vi var nöjda. Dags för att beställa! Ingen kunde engelska (här heller). Så våra beställningar blev något helt annat väl på bordet. Jag bryr mig egentligen inte jättemycket, då jag är i Kina och vill prova nytt. Så länge jag inte får skaldjur eller fisk (det är det värsta jag vet haha).  Cafeét vi gick till ett par timmar senare hade årets sämsta service. Det var i princip ingen kö och vi fick vänta 50 minuter på vårat kaffe (plus några kulor glass). Alltså jag menar, tänk er att ni går till Espresso House när det INTE är rusningstid och får vänta nästan en timme på att personalen ens ska röra espressomaskinen. Helt sjukt... Det stod och sminkade sig, och en kille stod och putsade våffeljärnet i 30 minuter...

Vi mellanlandade på hotellet innan vi gick ut för att äta. Då både jag och Joanna var sjuka minst en vecka var så mådde vi inte jättebra. Det blev en enkel, men grymt God, middag på Pizza Hut. Dock ville jag inte avsluta kvällen här så jag och två av killarna drog till Ellen´s. Ett större studenthak i Hangzhou. Spansk musik och mycket folk. Sjukt kul, dock åkte vi tillbaka till hotellet rätt tidigt. Var bara kul att träffa lite studenter här med :)

SÖNDAG

Frukost 8.30 idag med. Sen upp på rummet igen. Jag sov en timme innan vi gick ut (började må sämre igen..). Vid halv tolv checkade vi ut och drog sedan till tågstationen för att hämta ut våra tågbiljetter. Sen tog vi taxi och åkte till andra sidan av West Lake och uppför Longjing Lu. Där hoppade vi av för att sedan gå sista biten till Teodlingarna. Det var så mysigt med alla kineser som stod och plockade blad mellan buskarna.
Här kan ni läsa mer om téet :)
Efteråt gick vi ner för hela berget och tog endast taxi sista biten i till stan. Alltså, Kina är så otroligt vackert!!

Vägen ner för berget...

Med samma förkylning och hosta jag skrev om för två veckor sen sitter jag nu med min choklad jag köpte på Hershey´s bredvid mig, som jag Inte kan äta. En liten bit i halsen och jag  hostar konstant 20 min efteråt.  Fan, jag som var så sugen.

SUNNY

Satte mig ett par timmar på gräset i People's Park och pluggade. Så underbart att det här är min vardag nu! En superfin stadspark två min från mig, starbacks runt varje hörn samt sol och värme. Jag blir så taggad på att både träna, äta nyttigt (plus glass och nutella haha) och plugga när det är såhär härligt!!

Men efter solsken kommer alltid regn! Jag kände ett par droppar och bestämde mig för att gå för att jag dessutom började bli trött. PRICK den sekunden jag stängde dörren var kom det det största skyfallet jag varit med om Här i Shanghai. (tror det kommer fler och fler ju varmare och mer tropiskt det blir nu). Vilken tur! Jag hade  varken väska eller paraply med mig så mina böcker hade ju blivit förstörda.

WAGAS / sallad and juice VS

Både i förrgår, igår och idag har det varit riktigt varmt. Idag faktiskt ända  upp till 31 grader! â˜¼ Olyckligt nog har jag lektioner fram tills tre varje dag men det är ju dag efter det med. Min hosta jag fick förra veckan håller i sig, inte bättre inte sämre. Hade en mardrömsnatt söndag-måndag. Och varje natt since har varit precis likadana. Har haft så svårt att somna..!

Igår kom Max, vår storebror som "byter ut" en av våra andra storebröder, Pavel. Dock stannar Pavel ett par dagar i vårt vardagsrum i väntan på hans nya lägenhet. Så nu är vi sex som bor tillsammans och vi har verkligen sjukt kul ihop. På kvällen gick vi först ut för lite kinesiskt och sen var tanken eclairs. Dock hade bageriet hunnit stänga så det blev mc flurry istället. Vi ville ha liite variation (vi brukar köpa en hel del "kvällsmc flurrys haha..") men tyvär gick det ju inte. Till och med Mc Cafe var stängt..

Idag åt jag lunch med Carolin igen. Och denna gång gick vi till Wagas som är en australiensk kedja med massor av sallader, wraps, soppor mm. Samt hälsojuicer och smooties. Jag drack Get Lucky bestående av jordgubbar och päron och Carolin Detox Day som består av gurka, melon, äpple samt selleri. Och vi åt en varsin sallad. Såå gott!!

Dagen började med denna outfit, men fick snabbt gå hem och byta!!

Crepes m Nutella!

Bilderna är från igår, men det är exakt samma väder idag. Så härligt! Igår gick jag och Carolin til Le Creperie som ligger vid Jing'an Temple! Det var alldeles underbart, dock fanns det ingen uteservering! Bara inne i körcentrumet. Som förövrigt var så fint! De hade WH mith som har tidningar osv. Så jag passade på att köpa kinesiska Vogue! (jag köper en i varje land jag besöker). Dock blir det nog fler i Kina då jag är här så länge!

Jag ska nog göra ett inlägg och Le Creperie som vi gick till. För det var såå gott!

Balcony

Njuter av värmen på balkongen. Pluggar, äter spicy noodles, dricker cola, lyssnar på musik.. Och klockan är snart ett på natten.
Life.

THE BUND LIGHTSHOW TUNNEL

Idag träffade jag en tjej från min klass för en, från en början, tänkt frukost. Det slutade med frukost samt lunch/middag (idag har jag haft Tre middagar. Mer info om detta kommer längre ner hehe). Samt en tur med "The Bund Tunnel" som är en tunnel bestående av en ljusshow under floden Huangpu. Coolt, dock varade den endast fem minuter. Och vi betalade alldeles för mycket för denna tur. Jag vill inte påstå att det är en turistfälla, för det var coolt att se, dock verkligen inte värt priset. Så för att kompensera detta beställde vi in varnsin milkshake, sallad samt quesadillas på FRIDAYYS !:)
Och ja, innan detta gick vi till Costa Coffee för en frukost. Där tog jag en fruktsallad samt en breakfast wrap. Och en kaffe. Dock en kall den här gången då det har varit 25 grader idag...

Vid 18.00 kom jag proppfull hem, perfekt till att lägenheten ville gå ut och äta middag... Och eftersom jag alltid vill vara social här tänkte jag att jag kunde följa med och endast dricka en cola. Med då jag vill ju prova allt här borta  också, så jag beställde in mat, såklart... Lite smått illamående gick jag tillbaka och efter ca en timme blev jag HUNGRIG IGEN. Haha. Så jag gick ut för ännu en måltid och beställde streetfood (nudlar).

Så kära vänner, om ni tror att jag svälter här borta så kan jag meddela att, det gör jag Inte :)

Frukoost!!

Någon kines var utklädd och gick runt med datorn och skypeade mitt i stan haha :)

Såg alla tornen från en annan vinkel...

Tunneln.. Kan försöka ladda upp en film från den!!

Yummi yummi in my tummi

Det var Blå himmel idag! Inte ofta man ser det i Shanghai pga alla föroreningar...

Oriental Pearl TV Tower och en elefant :)

Fin solnedgång på vägen hem...

Tre av mina fyra grymma rummisar! På tisdag kommer Max, som ska "byta ut" Pavel (han till höger)

De lite mer kinesiska gatorna av Shanghai.. Lite smutsigare än de större som är i princip helt skräpfria

HSK & MUSE

Rolig kväll igår. Vi flatsmates hade fest hemma hos oss och det blev lyckat även denna gång! Det kom kanske 60 personer från åtta och framåt och vid halv tolv utrymde vi lokalen för vidare färd mot Muse. Idag hade jag mitt första HSK och det gick bra tror jag! Kändes bra i alla fall. Det sega är att man måste vänta EN MÅNAD på resultat??

Pre-party

BESÖK PÅ ETT BARNHEM

Några dagar med intensivt plugg samt halsont. (Vaknat varje morgon utan röst men har blivit bättre framåt dagen.) Imorgon har jag mitt första HSK men det är bara 35 minuter långt och börjar 13.30, så är rätt skönt.

På förmiddagen idag gjorde jag något jag alltid drömt om, jag besökte ett barnhem. Det var både hemskt och underbart på samma gång. Alla barnen var så glada. De inte förstod vilka dåliga förhållanden de faktiskt levde under. De här barnen hade något typ av handkapp och deras föräldrar bara övergav dem som bebisar. Lokalerna var äckliga och många av barnen luktade illa. Hälften satt fastbundna i stolar vid väggen och leksakerna de lekte med var utslitna. Det värsta är att de fått väldigt mycket donationer, den senaste från IKEA. De fick då 80 gosedjur som personalen sålde och pengarna de fick tog de själva (!!). Alla pengar de får köper personalen fina bilar för.
Det är så otroligt sjukt. Hur kan man ha samvete till något sånt?

Dock verkar det som att det kommer många volontärer, som oss, under veckorna. Vilket känns riktigt skönt. Barnen var inte alls blyga och ville leka och bli burna hela tiden. I det rum vi fick besöka var det ungefär 15 barn mellan 5-15 år. Grupperna är indelade i barnens storlekar samt hur mogna de var. Då de alla hade något handikapp så var alla olika utvecklade.

Vi kom vid nio och stannade till lunch för då skulle barnen sova. Då det regnade och var kallt ute så var vi inomhus hela tiden, annars brukar de gå ut en stund på förmiddagen. Den första timmen lekte vi med de extremt utslitna leksakerna samt körde någon dans som de hade på den trasiga tvn. Personalen sjöng lite kinesiska barnsånger som barnen sjöng med i och  sen så körde vi lite klapplekar. Till lunch fick de en gryta bestående av nudlar med lite grönsaker. De två ganska så tröttna kvinnorna i personalen tryckte in maten i munnen på dem (jag kollade nervöst på barnen varannan sekund i tron om att de när som helst skulle sätta i halsen). När de var färdiga och jag hade halva tallriken kvar till min lilla kille jag matade sa de åt mig att jag var alldeles för långsam.

Dock var barnen glada och de fick mycket till lunch.  Så trots att kontrasten mellan vår värld och deras värld är stor blev jag alldeles varm av den här upplevelsen.
Jag, Joanna och Henrikke vill gå dit varje fredag. Dessvärre har jag lektioner varje vardag, men jag ska försökte plugga så mycket som möjligt resterande tid så att jag kan följa med.

Killen jag har i knät här var den yngsta på den här avdelningen. Superglad liten kille som ville bli buren hela tiden.

Personalen tvättar händer på alla barnen i väntan på lunchen. Barnen sitter snällt på väntar på sin tur. Alla var så snälla och ingen bråkade här.  De var riktigt gulliga mot varandra! Fint å se

Alla barnen på den här avdelningen. De kom som små så bilderna är väldigt gamla nu

HAINAN BOKAT ☼☼

Då har vi bokat resa till Hainan, Kinas Hawaii â˜¼ Stränder och klarblått vatten. Perfekt kontrast till storstadslivet här i Shanghai! I maj åker vi ner dit alltså. :D
Lite info om Hainan:
Hainan, ön Hainan Dao, är en provins på ca 33.500km2. Huvudstaden är Haiku och ligger på nordkusten och den andra stora staden, Sanya, ligger på sydkusten (vi ska till Sanya). I maj ligger temperaturen på ca 25-35 grader. Och vattentemperaturen på 25-27grader.

Och sen i april blir det Hong Kong och Macau OM jag lyckas med ett extra entry till Kina... Vilket jag verkligen hoppas...

Study-mode at Starbucks

Sitter på Starbucks och pluggar. Perfekt och riktigt gott med en chicken ceasar wrap och en Java Chip frappucino! Min första måltid för dagen faktiskt. Tänkte nog sitta kvar här tills ikv då jag har mycket att göra. Samt för att det är himla härligt att kolla på alla utanför (jag älskar cafeer!!)
Hoppas ni får en superbra måndag!!

THE PERFECT DAY in Wusong

Dagen började klockan elva på Shanghais cheap-market. Ett fyra våningar högt köpcentrum med bara billiga kläder. För mig blev det endast ett par iPhoneskal. Efter det gick vi ner mot vattnet för att få se Lujiazui från en annan vinkel. Lujiazui är stadsdelen vi ser, när vi ser skylinen. Det var så fint längs vattnet och det var brudpar överallt!!! Vi hittade en japansk restaurang som vi ville äta på )de hade världens grymmaste terrass!) dock så fick man inte äta däruppe så vi fick gå till restaurangen bredvid. Lika fin utsikt, men inte lika god mat tyvärr. Dock var det utsikten och värmen vi ville ha. Det har varit 21 grader varmt och vi har gått i klänniiing!! Vi satt ute på terrassen flera timmar och bara njöt. Samt planerade en eventuell resa!
Efter det fortsatte de till Starbucks för att plugga och jag hem, då jag inte orkade gå runt med alla mina böcker. Så jag gick från Tiantong Lu till People´s Square. Svängde förbi HM och även jag Starbucks för en frappucino.

Vi provade någon macka som de stekte i ägg. Dock visade det sig vara kött i brödet, vilket inte var precis vad vi ville ha. Men det gick ändå!